Onsdag

Jag har tänkt på en sak ikväll.
Genus. Samma lika. Allt därtill.
Vi är inte där än. Om flickor vill ha pojkiga kläder på sig är det okej. En tröja med blixten mcqueen till exempel. Då är lilltjejen helt plötsligt cool.
Men om en pojk vill ha hello Kitty börjar man fundera på vad som hände där.
Jag kommer aldrig neka mina barn kläder med tryck eller färg som dom vill ha. Om det inte är så att jag inte har råd då. Men behöver dom en tröja och väljer "fel" så får dom ha så. I dont give a shit.
Jag läser vissa bloggar där det är feminism och genus tänk rakt igenom. Och där barnens kläder ska gå i färger. Inte svart eller vitt. Och på nått vis så blir det fel för mig. Flickorna ser ut som "vanligt" samtidigt som pojkarna får stå ut med mer "flickigt".
Världen är skadad samtidigt som vi inte riktigt är där ännu.
Få inte barnen att tappa sin identitet för att du själv vill tänka "rätt"
Gå efter magkänslan. Den har rätt. Nästan jämt. Förutom när du är hungrig eller skitnödig!



Kommentarer
Sara O

Håller med dig! Här går ju Knuten allt som oftast runt i rosa Hello Kitty hatt och glittriga tofflor, tjusigt värre. Och det syns ju lång väg att HAN tycker att han är fin <3

Men man stör sig ju på skilnaden... inte en enda kotte har reagerat på alla Astas blixten McQueen-grejer, men när Knut går ut i rosa mössa blir han kallad för söt flicka, och när man påpekar att han är en pojke blir det väldigt konstiga blickar :/

2013-04-02 @ 22:22:46


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

carooliiin.blogg.se

"Fyll inte ditt liv med dagar- fyll dina dagar med liv!"

RSS 2.0